Translate

mandag 11. september 2017

Nattfiske med vannkikkebrett i Vestfold

Jon Helgetveit, Bjørn Salte, Kjetil Gisholt og jeg, bestemte oss for å teste ut strendene i nabofylket. Etter en lang kjøretur kommer vi frem til plassen vi hadde tenkt å prøve. Der var det 10 cm sikt i vannet, så helt umulig å fiske. Frem med kartappen på mobilen, og finner en ny plass. En halvtime senere er vi der. Et spennende område, men var mye mer tang der enn vi hadde trodd. Skrubber og rødspetter var det eneste vi så av flatfisk.


Er ikke alltid flyndrene er like godt synlig som denne.



På litt dypere vann, fant jeg en liten "orm" i tanga. Dro fram ministanga, og satte på ett fragment av en reke. Den tok direkte!
"Orm? Er en liten Ålekvabbe" sier Bjørn, mens han ler.
Ja ja, samma det, ny art! 😊


Ålekvabbe 70 gram. Ny art


Bestemmer oss for å dra videre. Vinden gjør ting vanskelig, så vi må prøve å finne en strand med le. Etter ny runde på kartappen har vi et nytt mål.
Startet på en veldig lovende og fin strand, men var lite å se. Et par hundre meter lenger nedover, endret bunnforholda seg. Og den første Tunga dukket opp i vinduet til Bjørn. Var liten, så vi lot den være. Så får jeg plutselig se fronten på en flatfisk, et stykke unna i kanten av lyset. "Var" sier jeg. Men når jeg kommer litt nærmere, ser jeg at den runde fronten ender opp i en avlang kropp. Tunge! Diger Tunge!
"Ta den du" sier jeg til Bjørn. Jeg har aldri fått, eller fisket på Tunge før, så var redd for å drite meg ut. Dessuten syns jeg han fortjente en sjangse på en skikkelig fisk, etter å ha mistet sitt livs Piggvar dagen før.
Han lister seg rolig, som bare en Bjørn kan, i retningen jeg peker. Husker ikke helt hva Bjørn sa når han fikk se fisken. Mener "Steike, Satan, Helvete og Beist" ble nevnt. Med tanke på bakgrunnen til Bjørn Salte, når det gjelder fisking, skal det mye til for å få han til å vippe av pinnen!
Vi hadde bare råreke, men gjør ett forsøk. På avstand, skimter jeg reka som daler ned forran Tunga og forsvinner. "Den tok, den tok" kommer det fra en hviskende stemme. Så kommer tilslaget, og fisken begynner å kjøre. "Håv" roper han. Men da står jeg allerede der med Håven i den ene hånda, og kamera i den andre. Så skjer det igjen. Krokfestet glipper, og Tunga forsvinner ut mot dypet.
Nå synes jeg virkelig synd på Bjørn. Er ikke lett å estimere størrelser under vann, men her snakker vi Tunge på over 60 cm. Bjørn har aldri sett noe som har vært i nærheten av den størrelsen før. Og han har gått noen mil med brett om natta, for å si det sånn. Håper den holder seg i området, og at vi kanskje kan få en sjangse igjen. Skal en av oss være så heldige, ble vi enige om C&R. Den gjør nok mer nytte for seg i sjøen, enn på middagsbordet!

Vi ser stadig Tunger i samme område, og noen mindre Slettvarer. Jeg klarer å lure opp to Tunger i løpet av natta, den største på 645 gram. Ny art igjen.

Den korte Tunga var tyngst, og veide 645 gram. Ny art!
PS: Smakte nydelig!

Var ekstreme mengder med Sandkutlinger der. På veg inn, prøvde jeg å lure opp en med #10 krok og råreke. Litt vel stor krok kanskje, men det gikk! Ny art!



Sandkutling på 2 gram. Ny art.


Møtte Kjetil og Jon ved bilen. Di hadde holdt seg i andre enden av stranda, men hadde ikke stort å rapportere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar