Translate

søndag 10. september 2017

Nattfiske med vannkikkebrett. Oppsumering 7-10 September

Nattfsike med vannkikkebrett skal testes. Jeg hadde kappet av bunnen på en 90 liters murerkasse, og festet en plate av Akrylplast med Tec7 under. Skjønte jo at den ikke kom til å tørke skikkelig før mørket kom. Da måtte jeg finne på noe annet. Fiske skulle jeg uansett.

Kjetil og jeg dro innom Jula, og handla oss hver vår gjennomsiktige plastkasse... Så bar det rett ut til en strand, som så lovende ut på kartet. Ikke det klareste en kan se igjennom, men det funket! Og med et par billige hodelykter liggende i kassa så vi helt greit. Fikk noen Skrubber og Rødspetter. Men di blir fort kjedelige å fiske på. Håpet på å komme over en Piggvar, Slettvar eller Tunge.

Kjetil fant etter vært en fin Tunge. Men han fikk ikke den til å ta. Litt senere finner jeg en liten Piggvar. Hadde ikke helt trua på at den skulle bite, men prøvde alikevel. Brisling på en #4 treble med lyskuler og slangebit over, ble servert 15 cm forran fisken. Svupp! Der forsvant Brisling, krok og dilldall! Ble helt satt ut at den lille tassen klarte å suge i seg hele greia... Som sagt var den ikke stor. Omtrent som håndflata mi. Ny art!


Liten tass, stor i kjeften. Piggvar og ny art!

Samme kveld ser vi en liten Rødknurr. Men var ikke interessert i å bite denne gangen. Kjetil hadde på en større Slettvar, som han dessverre mista. Kom over en pen Slettvar selv. Danset brislingen forran nesa og den tok direkt. Men ingen napp i stanga. Den sugde Brislingen av kroken. Da lærte jeg noe nytt igjen. Nå fester jeg brislingen i nakke/hode, istede for midt på.


Liten Rødknurr


Neste kveld er Jon Helgetveit med. Prøver oss på nye strender, men er for mye vind. Ender opp på samme strand som sist. Fant en fin Slettvar igjen. Og denne gangen satt den! Ny art! Slettvar på 1720 gram. Skjer ikke så mye annet spennende den natta. Fornøyd var jeg uansett 😊


Ny art. Slettvar på 1720 gram.


Kjetil er med igjen. Og denne gangen er vi på en ny strand. Brukte mye tid på å finne veien dit, men kom på plass til slutt. Ser mengder med Skrubbe og Rødspette som vanlig. Men di er vi lei av. Så kom vi i et område det var en masse ulker. Fikk et par hver. Artige fisker, men ikke noen store å se.
Blir litt leie etter hvert, og bestemmer oss for å flytte på oss. På veg tilbake med god fart skimter jeg plutselig noe rett ved foten min. Bråstopper og ser rett ned på en (i mine øyne) stor Piggvar! Var vel kanskje 50 cm dypt der, og bare noen få meter fra strandkanten. Tenkte at den kommer aldri til å ta. Holdt jo på tråkke på den mens vi plaska oss innover. Dessuten lyste vi den midt i trynet.
Dansa en Brisling forran fisken, og etter et par sekunder går den til angrep. Det hyler i snella, og vannspruten står. Kjetil får filma litt mens jeg håver fisken. Min andre Piggvar og ny PB. Vekta stoppet på 2460 gram.


  Piggvar på 2460 gram og PB.


Vi dro videre på jakt etter en ny strand, men kom bare til private veger og bommer. Så det ble ikke mer den natta.



Ny tur, ny strand. Denne gangen er Bjørn Salte, Kjetil Gisholt og Jon Helgetveit med.
Bjørn og Jon tar bilen og kjører bort i motsatt ende av stranda.
Jeg finner en pen Tunge etter å vasset 10 meter ut fra. Men har ikke Børstemark. Har fått høre at det er tingen. Gikk inn igjen, og løftet rundt på noen steiner, i håp om å finne en Børstis eller to. Men uten hell. Så da var det på med Råreke istede. Når jeg kom ut igjen var den selvfølgelig vekk...
Mens jeg leter etter Tunga, finner Kjetil en pen Piggvar. Han fisker på den en stund, men den vil ikke ta, og svømmer til slutt vekk.
Så dukker det opp en Piggvar i vinduet mitt også. Brislingen går på høykant, og kort tid etter ligger en 2 kilos Piggvar i hoven. Dette lover godt!
Noen meter lenger frem, finner jeg en virkelig stor Piggvar. Så den på lang avstand, og godt utenfor lysstrålen fra hodelykta. Vader meg sakte bort, og lyser så lite at jeg akkurat kan skimte den. Brislingen vippes frem og tilbake forran fisken. Men den tar ikke. Har jo knapt lyst på den, og jeg står med lang arm for å rekke frem. Kan jo ikke ha skremt den. Bytter til Tobis, men ingenting skjer. Tilbake til Brisling igjen. Aner ikke hvor lenge jeg holdt på, men føltes som en evighet. Var like før jeg ga opp. Så ekploderte det nedi sanda, og snella begynte å hyle. Joda, den tok til slutt!
Men nå fikk jeg ett nytt problem. Håven som er beregnet til Sjøørret fiske, var alt for liten.
Heldigvis var Kjetil i nærheten med en større håv. Han klarte såvidt å få den i nettet. Jadda!
Inn til land igjen for å veie, og ta bilder. 4460 gram! Ny PB igjen!


Piggvar på 4460 gram og ny PB!


Idet vi skal gå ut igjen kommer Jon opp fra stranna. Han har sett noen digre Tunger, men ikke fått noe. Mens vi prater, kommer plutselig Bjørn kjørende i bilen. Ut kommer det en klissvåt mann med blanke øyne. Han har akkurat hatt på sin livs Piggvar! Håven lå i bilen, så han hadde prøvd å rope på oss. Dessverre hadde vi ikke hørt han.
Estimere vekt er vankskelig som Bjørn sa, men den skal ha vært langt over 5 kilo!
Han hadde til slutt prøvd å gått ned på kne for å løfte opp fisken, mens han holdt den i kjeften. Det gikk til helvete som man sier på godt norsk...

Selv om han var våt og kald, ga han seg ikke nå. Ut igjen! Kjetil og jeg bestemte oss for å prøve en ny plass igjen. Var ikke lange kjøreturen unna. Var ekstremt mye tang som hadde lagt seg som ett teppe der. Dårlige forhold. Men det var strekker med fin sand, så vi tok en runde. Kjetil fikk først en liten Piggvar som han slapp ut igjen. Rett etter tok han en på 2700 gram!



Kjetil med en liten Piggvar. Ny Art! 




Kjetil med enda en Piggvar 2700 gram og PB.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar