Translate

mandag 4. september 2017

Nattfiske

Kjetil Gisholt og jeg bestemte oss for å fange agnfisk en natt. Tobis og Brisling.
Fant oss en strand som så spennende ut, og vaset rundt i vadebukse med håven i hånda. Fikk tak i litt, men var ikke lett. Endel vind gjorde ikke saken bedre.
Prøvde å meite litt ut på stranda i håp om å kanskje få noe flyndre. Men var ikke tegn til annet enn sypike, hvitting og torsk.
Var perioder som vinden løyet, da tok jeg med lykta, og lyste litt inn på grunna. Så endel Skrubber og noen få rødspetter. Så dukket det plutselig opp en Rødknurr på 60-70 cm vann. Observerte den 3 ganger. Går ut ifra det var samme fisken, med tanke på at den så like stor ut ,og var i samme området.
Er ikke noen ekspert, men tipper den var på 4-500 gram. Så kom jeg over en Tunge. Det hadde jeg ikke fått før, så jeg labbet bort til "campen" og henta en stang. Men Tunga fant jeg ikke igjen.
Vada meg over til den andre siden av stranda, og der fant jeg ikke bare en, men 2 Rødknurr på samme sted. Begge var store, men den ene var rett og slett diger. Den minste ligger i sanda, med "vingene" begravd. Mens jeg prøver å få fram mobilen for å ta bilde, svømmer den store helt inn til foten min. Virket ikke redd i det hele tatt. Jeg har store bein, og vadeskoa er ekstra breie. Så etter å ha målt foten min, må hodet på fisken vært over 12 cm bredt! Fikk tatt to bilder før jeg prøvde å fiske på dem. Ble litt utydelig, men ingen tvil om arten.



Stor Rødknurr


Uklart bilde. I lysstrålen ligger en Rødknurr med finnene begravd i sanden. Oppe i venstre hjørne er den store såvidt synlig.

Legger først kokt krabbekjøtt forran nesa på den største, og den tok direkte! Var vel litt forfjamset og treg, så tilslaget kom sent. Ingen motstand, og agnet var vekk. Hadde opphenger med råreke, og  legger den raskt ned. Den flyr opp og tar, før agnet når bunnen. Mener tilslaget satt som det skulle, men neida. To knepp i snella, og den svømmer sakte ut mot dypet.... Den andre ligger fortsatt på samme plass. Mindre en den første, men større enn jeg har fått tidligere. Agner om med ny reke. Begynner selvfølgelig å blåse, så ser nesten ingenting. Det napper til i stanga, men den sitter ikke. Er det mulig... Blåste en liten periode, så var umulig å se noe. Borte var di. Brukte nye sylskarpe #6 Owner ssw. Trodde det skulle funke bra. Mulig større krok hadde funket bedre.

Ser noen Skrubber og Rødspetter, men var vanskelige forrhold. Helt på slutten så jeg Rødknurr igjen. 4 ganger kom den forbi i full fart etter Tobis! Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Ser ikke ut som di er bygd for fart, men skal si det gikk unna!

Utrolig artig opplevelse, og jeg fikk selvfølgelig blod på tann... Vannkikkebrett neste! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar