Translate

mandag 25. mai 2020

Solabbor, Dvergmalle og urbant fiske etter Bekkerøye

Det går rykter om at Solabboren skal fjernes helt i fra Norge. Så da gjelder det å plukke arten så fort som mulig. Nok en gang stiller Bjørn Salte som guide. Sammen med Ann Iren og Kjetil, går turen østover til Asker.

Vi starter med Solabbor. Snakk om hentefisk... Etter bare sekunder hadde alle plukket arten. Kjetil #27. Ann Iren #38. Meg #71

Solabbor #38. Stilige fisker. Synd den skal fjernes...

Neste stopp er en litt mer urban plass, for å si det mildt. Bekkerøya skal til pers. Den er som vanlig, ikke veldig vanskelig å be. Alle får selvfølgelig arten. Jeg var siste mann ut, og står med en boks Gomp i hånda. Hum, Gomp er digg, må være det perfekte agnet til Bekkerøye! Joda, dem heiv seg over den råsa Gompen, som det skulle vært godteri... 😋 Kjetil #27, Ann Iren #39 og meg #72.


Gomp! Det perfekt agnet til Bekkerøye. #72

Så er det Dvergmalla som står for tur. Litt utpå kvelden kan Ann Iren notere #40 Dvergmalle!
Noen minutter senere får Kjetil sin #28. Jeg må jo selvfølgelig prøve noe annet, så jeg agner med Rårek. Funket fint på Dvergmalla, og kan krysse av #73. Kjetil får også en overaskende fin Abbor som bifangst.


Ann Iren med Dvergmalle #40. Tøffe fisker! Kjetil med en pen Abbor.

Etter å ha kjørt Bjørn hjem, var jeg ikke helt klar for senga enda. Måtte ta med meg hodelykta å kikkfiske litt hjemme. Finner en Dverulke jeg tenkte å fiske opp. Har fått såpass mange arter i år, at jeg vurderer å prøve på 100 i løpet av året. Når jeg slipper ned Råreka, kommer en Sjøørret og hiver seg over agnet. Litt kaotisk med ultralett stang, men får landa den til slutt. En fin Sjøørret på 1750 gram.

En pen Sjøørret på 1750 gram. Art nummer 40 for året.

Tar en ny runde, og skremmer ut en heftig Sjøørret jeg tipper veier 4-5 kilo. Ser på stanga, og tenker at det kan jo gå? Inne i havna kommer det en ny Sjøørret svømmende. Ikke like stor som den jeg skremte, men en pen fisk. Jeg lemper en råreke og den tar direkte, etterfulgt av et vilt utras under utriggere og båter. Det blir fullstendig kaos. Må tre stanga under uteriggere og tauverk, mens det hyler i snella. Så går den rundt stammen på en påhenger. Jeg balanserer på en uterigger å kjører stangtuppen ned under båten, og den løsner utrolig nok. Et under at ikke stanga knekker, eller sena ryker. Til slutt får jeg kontroll på fisken, men står der uten håv... Rekker knapt ned med en hånd. Etter flere forsøk, før jeg tredd tommelen i kjeften på fisken, og klemmer til. Kjenner tennene greit, men opp skal den. En kjapp spurt til Bilen, og frem med avkrokingsmatta. Planen var C&R, men den blør kraftig fra gjellene. Så da ble det middag istede. Frem med vekta. 2350 gram, og endelig Sjøørret på over 2 kilo i Norge! Har sikkert 40+ SØ på 1800 - 1995 gram, men aldri klart å få en på over to kilo. Det er på ingen måte noen monsterfisk, men for meg var det utrolig gøy.


Min første SØ i Norge på over 2 kilo. 2350 gram.

Ekstremt rød og fin i kjøttet. Snaddermat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar