Translate

lørdag 20. mai 2017

Trolling konkurranse på Norsjø 20-21 mai.

Etter 1 måned på fisketur, ble det endel rydding, fiksing og rengjøring av utstyr, bil og båt. Hadde planer om å sette ut båten hjemme i havna, og prøve litt havfiske. Men fikk plutselig en invitasjon til Trolling konkurranse i Norsjø. Der har jeg aldri fisket før, så sa selvfølgelig ja til det. Ganske utrolig at jeg ikke har fisket der tidligere. Har snakket om det i mange år, men aldri fått somlet meg opp dit. Er bare snakk om en liten time i bil. Men bedre sent enn aldri!

Med Kjetil Gisholt som matros, smører og annenstyrmann, dro vi opp til Ulefoss og Norsjø. Fikk lirka ut jolla på "rampa" som vi ikke kunne se. Var flom, og vannet sto langt opp på grasset.
Møtte en fin gjeng lokale trollere på brygga, og skravla gikk i ett til starten klokka 12.

Kjørte ikke så langt før vi satte utstyret, og fisket oss nordover. Di fleste fisket inn i Årnes bukta. Men vi prøvde oss oppover mot Akkerhaugs bukta. Hadde ikke dybdekart over området så måtte følge godt med på ekkoloddet. Var dybder på over 200 meter, og plutselig grunnere partier.
Var et par ganger det ble panikk kjøring av riggene, og bare 4-5 meters dybde.
Ved en grunne på 6-7 meter, kjørte vi riggene ned rett etter at det ble dypere, og så hugger det på den nederste riggen. Løye med en liten Dodger foran. En smellfeit Norsjø ørret på 54 cm! Får tatt et par kjappe bilder før, vi setter den ut igjen. Etter å ha meldt den inn, får vi beskjed om at det til nå bare er tatt en fisk til. Og at vi lå på foreløpig 1 plass.

En "feit gris" som dommeren kalte det :) Fisken altså...

Litt senere får vi melding om at Team Snippen har fått en skikkelig flott ørret på 75 cm og 4,5 kg.
Vi får et par smånapp i løyene utover dagen, men ingen sitter. Utpå kvelden hugger det i overflata på en wobbler. Så først Ørreten bak båten, som hoppet 1 meter over vann, før det begynte å tikke i snella. Den satt heldigvis godt, og fisk nummer to kommer ligger i håven Hadde litt skader i halepartiet, men feit og fin denne også. 47 cm og svømmer videre.

Gjedda som har vært å nappa litt tro? Selv om den var litt skadet var den i god kondisjon.
Fant ut at konkurransen varte fra 12:00 lørdag til 12:00 Søndag. Hadde bare ordnet barnevakt til bikja frem til kvelden, Så vi måtte ned til Herre igjen. Eller så hadde vi nok overnatta i båten. Fikk ordna med barnevakt for søndagen. Så etter 2-3 timer søvn dro vi opp til Ulefoss igjen. Var tjukk tåke, men utstyret var satt like etter grålysninga. Kort tid etter hyler det i den ene snella på taket. Kjenner tunge rykk, så er skikkelig optimistisk. Men etter kort tid blir det helt dødt i den andre enden, og fisken virker plutselig lett. Fryktet det var en "flyer" laks, noe som stemte bra. En lang, tynn orm av en laks på nesten 80 cm. Vi satte den pent tilbake. Håper den finner veien ut i sjøen, og får feitet seg opp igjen. Dessverre er ikke laks tellende i konkurransen. Hadde vært gode poeng å hatt med seg. :)

En blank ål :)
Igjen er det smånapping i løyene, og vi går til slutt tomme for angfisk. Så resten av dagen kjører vi med plast og stål. Tester ut mye forskjellig, både høyt,lavt fort og sakte. Men får ikke flere fisk.

Vi endte opp på plass nummer 5 av 11 båter. Var igrunn fornøyde med det. Var tross alt første gangen vi fisket i Norsjø. Og vi konkurrerte med lokalkjente trollere.

Fikk masse gode tips, både under og etter konkurransen. Så vi lærte mye denne turen og.
Var en kjempe flott gjeng, gutta i Norsjø Trolling Klubb. Vi stiller naturligvis neste gang det er konkurranse, hvis det lar seg gjøre!