Translate

mandag 15. mai 2017

Innom Vättern på veg hjem fra Bornholm

Fisket på Bornholm var vanskelig, og det var mye vind og bølger. Så Svein H. Olafsen og jeg tok ferga over til Ystad, et par dager tidligere enn vi først hadde planlagt. Hadde først tenkt oss på Vänern for første gang. Men gikk rykter om ekstremt dårlig fiske der di siste dagene. Så vi dro tilbake til Hjo og Vättern igjen istede.

Knall vær
Halve første dag gikk til shopping og proviantering, før vi dro ut i skikkelig finvær utpå ettermiddagen. Fikk ordnet kart til plotteren og fått litt fisketips.
Var 5.4 til 5.8 grader i vannet. Så da skulle man bruke løye og kjøre sakte. Vi prøvde 50% løye og 50% små spoons. Men siden fisken beit på stål 3 av 4 ganger, så kjørte vi mer med kunstige agn etter vært.
Etter at Svein hadde dratt opp endel fisk, var det min tur til å drille litt. For morro skyld prøvde vi en Ismo Magnum i overflata, og øka farten til 2.2/2,3 knop. Tok ikke lange tiden før det hylte i snella på "taket". Tar stanga, og kjenner med en gang at det er en vesentlig større fisk. Den kjører 380 fot i ett utras! Så slepper den selvfølgelig... Mest sannsynlig en laks, men det finnes store ørret der også. Og Vättern ørreten er sinnsykt sterk. Det fikk Svein merke på forrige tur. Han ble nesten skuffa når Ørreten han fikk sist "bare" veide 3.84kg.
Kjørte et par runder i samme område, så hyler det til nok en gang. Den tok på Ismo Magnum igjen! Kjennes ikke like stor ut som den forrige, men er en pen fisk. Litt usikker på hvor mange fot snella sto på. Men den kjørte nok ut ca 250 fot, før jeg fikk inn litt line. Så slipper den igjen... Doble splittringer, og nye sylskarpe Owner kroker. Så kan ikke skylde på det heller. Presset ikke hardt heller, men sånt skjer.
Fikk endel ørret og røye. Snitt på ca 1,5kg. Dro inn forholdsvis tidlig for å fylle diesel, og finne båtplassen i gjestehavna.

Dagen etter er det fortsatt flott vær. En liten bris, og omtrent ingen bølger. Får mye Ørret og Røye, men merket ikke noe til laksen, eller di store. Ble endel pen fisk på rundt 60 cm. Løya fungerte litt bedre, men flest fisk tok på stål. Isotiura var en soleklar vinner alle dagene. Leverte uansett om den var nederst på riggen, eller i overflata.
Vi varierte hastigheten, uten å merke store forskjellen. Det beit jevnt og trutt hele dagen. Fisket til det ble mørkt, siden det var så stille og fint. En helt fantastisk flott kveld på Vättern.

Pen røye på 63 cm

Ble endel hugg i løpet av dagen.

Er ikke hver dag det er slikt på Vättern.

Tredje og siste dagen er det fortsatt stille, men endel tåke. Vanskelig å orientere seg, så vi må bruke plotter og kompass, for å holde kursen. Problemet var alle garn som ligger over alt, men klarte å holde oss unna.
Ut over formiddagen letter tåka, og det begynner å bli litt bris på vannet. Biter like godt i dag, men ingen store.
På ettermiddagen blåser det opp. I løpet av 15-20 minutter går det fra så og si flatt hav, til bølger som slår over baugen. Fisket dabber av, og vi drar inn i 7 tiden. Båten skal opp, og mye skal klargjøres før hjemreise tidlig dagen etter.

Hvor mange fisk vi fikk totalt er usikkert, men ble nok 70 +/-. Så vi var mildt sagt kjempe fornøyde med turen, selv om di store slapp unna. Neste gang sitter den!