Translate

torsdag 12. juli 2018

Håkjerring, Hvitskate og diger Brosme!

Så kom endelig værmeldingen jeg hadde ventet på. Skulle være rolig sjø i 2 døgn i følge Yr.no.
Har planlagt å prøve meg på Håkjerring en stund. Takkel med wire og 16/0 krok ble bundet tidligere i våres. Nå var tiden inne for å teste! Kjetil og Sverre er med, og vi setter kursen ut mot dypet på ettermiddagen.



Sverre er klar for storfisk,



 Jeg hadde funnet noen plasser på kartet som så spennende ut. Og bestemte meg for et området med dybder på 500 meter +. Lenger ute enn jeg har vært tidligere. Fine forhold, så turen ut gikk forholdsvis fort. Når vi kommer frem er det nesten ingen bølger, eller vind. Driftet kun i 0.1 knop.
Slipper ankeret, og begynner å rigge en stang med dupp til Seien. Få minutter etter så biter det på en liten tass. 4,3 kilo, den minste Seien vi har fått på dypet.
Rigger den ene stanga med wire, 900 gram lodd og 16/0 Owner med en halvkilo Selbiff og 3 makreller. Den andre stanga rigges med Hvitskate takkel og glidebom.
Det tar ikke lange tiden før det små napper på skateriggen. Kjetil frigjør spolen, og lar fisken gå. Jeg har kun fått en Hvitskate før, men oppførselen på denne fisken var helt lik. Etter et drøyt minutt gir Kjetil tilslaget, å den sitter. Små napp, men for det meste bare tungt. Det lover godt. Når monoen når båtripa går sena fortsatt rett ned. Jada, Kjetil sin første Hvitskate!



Kjetil pumper fisk, og stemninga er god!


Kjetil Gisholt med sin første Hvitskate. 8,7 kilo.


Etter et par kjappe bilder, setter vi Skata pent tilbake. Det mørkner fort, men tar ikke så lange tiden før det igjen napper på skateriggen. Denne gangen er det Sverre sin tur. Samme seansen som sist. Lukter Hvitskate... Først dukker det opp en liten Svarthå på den øverste kroken. "Er bare den" sier Sverre. "Det nekter jeg å tru" svarer jeg. Så får han se fisken "Det er Hvitskate, det er faen meg Hvitskate!" Sverre sin første! Litt artig at han får Hvitskate som art nummer 15...



Fornøyd kar. Sverre Rype med Hvitskate på 7,6 kilo.


Etter å ha agnet om og slept ned igjen, tar det knapt et minutt før det igjen napper på stanga. Samme som sist. Kjetil setter tilslaget, men denne gangen sitter den ikke. Så er det plutselig "run" på Håkjerring takkelet. Jeg begynte faktisk å skjelve i bena når jeg reiste meg, og tok tak i stanga. Med tanke på hva jeg agnet med, så må det jo være noe stort. Jeg lar den gå noen sekunder før jeg gir tilslaget. Det svarer momentant nede i dypet. Men tar ikke lange tiden før jeg skjønner at dette ikke er noen Håkjerring. Bra trøkk, men litt for "pinglete". Den fighter bra hele veien opp. Når jeg får wiren til rekka, går den fortsatt rett ned. Så jeg skjønte ikke hva det var. Men så hører jeg Sverre sier at det kommer bobler opp på andre siden av båten. Da er det vel en av to. Brosme eller Lange. Så blir det helt lett, og opp kommer en oppblåst Brosme. Diger Brosme... 15.5 kg! Ny PB og ny båtrekord. På 3mm Wire, 16/0 Owner med 3 makreller, og en halvkilo selbiff... Glupske dyr!



Meg med Brosme på 15.5 kg. PB og ny båtrekord. Samtidig kjører Kjetil fisk igjen.

Nå napper det i ett på skateriggen. Kjetil og Sverre får opp Lange på 8 kg, Brosme på 11,3 og 10,2 kg. Kjetil sin tur, og det napper nok en gang. Denne gangen er det bråstopp... Etter 10 minutter har han fått ca 20 meter med line, så stikker den igjen. Ingen tvil om hva han har kroken. Håkjerring! Penn Regiment 50 lb stang er igrunn grei nok, men med Penn Squall 30 LD uten gir, 0,25 fireline og 0.90 mono takkel, og uten sele, ser det mørkt ut.... Så er det run på den andre stanga. Jeg gir tilslaget, og det svarer brutalt i den andre enden. Heller ingen tvil om hva dette er. Dobbelthugg på Håkjerring! Kjører med Antares 50-80, Talica 25 2-speed, 0,38mm Powerpro og sele, så kunne presse endel mer. Etter ca 15 minutter kommer det noe stort og mørkt opp fra dypet. Min og Team Grenland sin første Håkjerring henger ved ripa. Måler, og tar et par kjappe bilder før vi slipper den. 190cm lang og 92 cm rundt magen.
Kjetil fighter utrolig nok fortsatt med sin fisk, og den begynner å nærme seg båten.
Etter ca 45 minutters kamp kommer haien opp i vannflata. Og denne er betydelig større. Jeg får tak i fortommen, og trekker den forsiktig mot båten. I det jeg skal sette sikrings kroken i kjeften, ryker sena... "kast kroken" roper Sverre. Jeg lemper den over haien mens den svømmer sakte bort. Rykker til, og treffer den i ryggfinna! Får dratt den rolig inn til ripa, og Sverre sikrer halen med tau. Skal ikke være mulig å ha så flaks.... Haien blir målt, og vi knipser et par bilder før vi slipper den igjen.
250 cm lang og 120 cm rundt maven! Der røyk båtrekorden min :) Hehe



Her kjører jeg min første Håkjerring.


Min første Håkjerring. 190 cm lang og 92 cm rundt maven. 


Kjetil Gisholt kjører Håkjerring med alt for lett utstyr.




Kjetil Gisholt sin første Håkjerring. 250 cm lang og 120 cm rundt maven. Båtrekord. 



Nå er det tid for Champis og en liten pause. Skifter ut skatetakkelet med 0,8mm wire på 8 meter, og Brosme/Lange takkel. Fortsatt bare mono på takkelet, men har iallefall litt større sjangse om det skulle bite på en Håkjerring til.
Noe det selvfølgelig gjorde... "feil" stang igjen. Denne gangen er det Sverre sin tur til å fighte Håkjerring. Ikke like stor som den forrige, men en real fight på over 30 minutter. Og den kom hele vegen opp. Var som en kopi av den jeg fikk. 190 cm lang. Glemte å måle omkrets og å ta bilder. En smule slitene og ville i hue hele gjengen. Men det spiller ingen rolle...



Sverre Rype fighter sin første Håkjerring. Art nummer 16... 💪


Sykt rå opplevelse. 3 Håkjerringer på første forsøk. 2 Hvitskater og Brosme på 15.5 kg. Skal mye til for at vi topper dette!
Reiste inn på mårrakvisten for å få matfisken på kjøla. Mens vi dro opp dreggen, blåste det plutselig opp. På veg inn ble det bortimot en meter bølger. Var ikke det som var meldt.... Yr.no eller Ør.no som vi kaller det, hadde bomma fullstendig igjen. Hadde vel satt komma feil 0.1m istede for 1m bølger.
Men det hadde ikke blitt noen tur ut igjen uansett, for i Langesund kommer det ulyd fra hekk agregatet. Opp på hengeren med båten. Av med drev, og konstaterer kjapt lager havari. Trolig en ødelagt simring som er årsaken... Så blir ikke noe mer fisking før ut i neste uke.
Nå lager vi "haisikre" Skate takler, og finjusterer Håkjerring takler. Skulle gjerne fått en på 200+.
Har også et lite håp om å få lurt opp en Kveite.... :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar