Translate

onsdag 18. juli 2018

Artsfiske/Tullefiske/Nattfiske 16-19 Juli

Siden båten står på land bruker vi tiden til litt artsfiske. Eller tullefiske som vi kaller det.
Kjetil, Vegas (bikja) og meg labbet bort i et lokalt vann hjemme på Herre for å fiske. Skal være Karuss, Suter, Abbor, Sørv og Gjedde her. Har ikke så veldig peil på sånt karpefiske, så vi fisket opp noen Sørv og Abbor til å meite Gjedde med. Var sinnsyke mengder med mini Sørv. Faktisk vanskelig å fiske. Måtte bruke 16 krok og 1/4 mais. Fikke lura opp noen små tasser, og rigga en stang hver med trebler og Sørv. I løpet av et par timer fikk vi 2 Gjedder hver. Den største på 4400 gram.


Meg med en grei Gjedde på 4.4 kg


Kjetil Gisholt med en liten tass på 683 gram.


Så dro vi hjem en tur for å bytte utstyr. Nattfiske neste. Varmt i vannet, så hadde ikke store forhåpningene. Det var faktisk litt liv. Kjetil fikk sin første Slettvar. Ikke noe beist, men 493 er en god start. Ellers så jeg et par Tunger, den ene virket veldig pen. Men ble veldig urolig av lyset, så den svømte vekk før jeg fikk fisket på den. Utenom det så vi noen skrubber, rødspetter og en Rødknurr.


Kjetil Gisholt med sin første Slettvar på 493 gram.


Dagen etter dro vi igjen ut natterstid for å prøve oss på Tangsprell og Paddetorsk. Ble noen bare noen Ulker og Svartkutlinger, før den lysnet og Bergnebbene våknet. Så fikk vi øye på noe som kunne ligne på Grønngylt. Da satte vi igang med gyltefiske istede. Hadde ikke med agntråd, så det minka fort på di få rekene vi hadde med oss. Dukket også opp noen skikkelig fine Berggylter inne på grunna. Hadde ikke med takkel for slikt fiske, men en 4/0 dropshot krok fikk duge. Klarte å få opp noen greie Berggylter, den største på 1387 gram. Kjetil kjørte mindre krok, og klarte til slutt å lure opp en Grønngylt. Ny art! Gikk raskt tom for reke, så jeg tok en runde å leita etter snegler, men fant ingen. Da var det bare å gi seg.


Meg med Berggylte på 1387 gram.


Kjetil med sin første Grønngylt. 77.7 gram


Gyltefiske er alltid gøy, og jeg har ikke Grønngylt dokumentert. Så vi bestemte oss for å ta turen til samme plassen neste dag.  Denne gangen hadde vi med oss gylte takkel og agntråd. Men først var det innom Stathelle for å se om Kjetil kunne få lurt opp en Fløyfisk fra brygga. Hvitting, småtorsk og sypiker dominerte plassen som vanlig. Fikk 3 Ål, med 990 gram på topp. Ellers ingenting som er verdt å nevne.

 En liten Ål på 340 gram


Meg med Ål på 990 gram.

Så gikk turen videre til Nevlunghavn. Her sto Bergnebbene i kø... Plagsomt mange, men var og endel Gylter å se. Fikk mye små Berggylter, kun noen få oppunder kiloen. Kjetil fikk den største på ca 1100 gram. Tok en stund, men så satt det endelig en Grønngylt på kroken min. 76.8 gram og "ny" art.. Kort tid etter får jeg Grønngylt nummer to. 80,6 gram. Fikk også en 24.2 grams Svartkutling på 2/0 krok, korrekt kroket! Det er ganske utrolig... Ellers ble det vanlig Ulke, Dvergulke, Småtorsk, Hvitting, Taskekrabbe, Horngjel, Sandflyndre og Blåstål.




Mine to "første" Grønngylter. 76.8 og 80.6 gram.


Svartkutlig riktig kroket på 2/0 Mustad.


Vanlig Ulke på 138 gram


Dvergulke


Vanlig Ulke

Spørs om ikke det blir noe mer tullefiske til helga. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar