Translate

lørdag 30. juli 2022

Fisketur til øya Leka i Trøndelag

Har blitt lite fisketurer siste tiden, så tenkte at nå var det på tide. Denne gangen dro vi med oss båten til øya Leka, helt nord i Trøndelag. Med på turen var Mamma, Pappa, Kjetil Gisholt og jeg!

Kjetil og jeg, dro opp litt i forveien. Avreise Fredag kveld, og fremme Lørdag formiddag. Tok litt ekstra tid, siden vi måtte en liten tur innom Gjøvik. Der fikk vi hentet en ny Motorguide Xi5 36v baugmontert el motor til båten. Noe jeg har siklet på i mange år.

Etter en kort fergetur fra Gutnes, var vi fremme på øya. Her blir vi tatt i mot av Jan Erling Pettersen, som driver Leka Hytte. Vi pakker ut og klargjør båten, mens vi venter på flo. Jan Erling stilte med traktor, og sjøsatte båten for oss. Servicen kan man ikke klage på! Fikk tildelt en romslig bryggeplass, med både strøm og vann. Tilgang til flott sløyehus fikk vi og.

Sløyebod, havna og utsikt fra hytta

Etter å ha fortøyd båten, oppdaget jeg at jeg manglet kartdekning i området. Så da gikk turen til Ole H. Sørlie og frue, for å tjuvlåne internett. Ole bor fast på Leka, og er en tidligere arbeidskollega i Conoco Phillips. Så det var artig å møte han igjen etter 4-5 år! Fiksa kart og preika litt, før det var på tide å få lagt seg. Hytta vi skulle leie, var ikke ledig før dagen etter. Så vi la oss i båten, og sovna til musikken fra Leka Sommerfestival.

Dagen etter tok vi en tur i nærområdet for å fiske. Fikk kalibrert og testet Motorguiden. Funket som en drøm. Kjetil fikk Kolje som han manglet, så art nummer 81 for han. Jeg fikk en liten Uer på grunt vann, Ellers en del småsei, Torsk, Kolje og hvitting. Ikke noe å rope hurra for. Dro tidlig inn for å rigge oss til på hytta, som lå 50 meter fra huset til Ole! Så det var en artig overaskelse.
Mamma og pappa er nå på vei oppover, og booket seg inn på hotell noen få timer fra Leka. Mye snilehus (bobiler) langs veien som pappa kalte det. Så det gikk tregt.

Kjetil med Kolje #81

Mandag blåser det småjævler, og regner. Prøver oss etter Kveite på nordspissen av Øya. Har et par kontakter som fort kan ha vært Kveite, men det eneste vi får er Brunsneiler (Små Brosmer) og Sykkelpumper (Små Langer). Gir oss tidlig for å møte Mamma og Pappa. Har en bedre middag, og noe godt å drikke.

Tok med litt mynte hjemmefra. Må jo ha Mojito! Mamma var helt enig 😂

På Tirsdagen blåser det fortsatt en del. Men vinden skal løye. Vi drar ut i 11-12 tiden, og kjører ca 25 nautiske mil vest for øya. Hadde planer om å dra lenger, men det var en del sjø. Finner et fint område med grunner og topper i nærheten av større dyp. Ekstreme mengder småsei på toppene. Prøver "fireball" med hel agnfisk, Antitwist rigg med hel agnfisk, og 400 grams Crazy Dazy Jigger. Jeg assisterer for det meste Mamma og Pappa. Opp kommer flere fine Torsker, og noen brukbare Brosmer og Langer. Humøret er på topp.

En av mange pene Torsker. Været ble helt knall utover ettermiddag og kveld.

Vinden løyer stadig, og det blir veldig fine forrhold. Kveita så vi ikke noe til. Kjetil fikk den største fisken, en Torsk på 10 Kilo og ny PB. Den har vi glemt å ta bilde av... Drar inn i 7 tiden på kvelden. Under sløying av fisk, møtte vi Kristian. En tysk sportsfisker, som har fisket mye rundt Leka. Fikk tips om ett hett område for Kveite. Men det var langt ut dit. Værmeldingen for Onsdagen, så ikke bra ut.  Etter sløying av fisk, setter vi noen teiner samtidig som vi dumper fiskeslo. Etter vakumpakking av fisk og middag, har klokka blitt halv 1 på natta.

Kjetil setter teiner

På onsdagen blåser det småjævler igjen.... Så det blir en rolig dag på fiskefornten. Vi trekker teiner, og det går en del tid til koking. Meget bra fangst, men ikke så mye mat i krabbene enda. Godt var det uansett! Vi fisker litt på ettermiddagen. Nå er det strøkne forhold, men sent. Prøver etter Uer innaskjærs. En art Kjetil mangler. Etter å ha testet et par kanter, sitter den endelig. Ikke store Ueren, men art er art. Kjetil er nå oppe i 82 arter. Brunsneglene og sykkelpumpene er selvfølgelig på plass. Ellers får vi en pen Lyr, og et par greie Sei. Skulle vel helst gitt blaffen i klokka, og dratt ut på havet når det endelig roet seg slik. Lett å være etterpåklok. Utpå kvelden prøver vi oss på diverse skater, men da begynner Motorguiden å krangle. Er jo typisk.

Grei fangst i 4 teiner.  Kjetil med Uer #82

På Torsdag blir Mamma og Pappa igjen på øya, og roter med turist ting. Sightseeing og sånt.😄

Mamma og Pappa på Sightseeing. Spesielt terreng på Leka

Kjetil og jeg drar ut i 10-11 tiden, da skulle været gå litt ned. Halvannen times båttur, og litt sår i ræva, så er vi fremme ved en fin grunne. Har noen kontakter, men etter noen timer, har vi kun fått noen greie Torsker. Bestemmer oss for ett siste drift, før vi prøver en ny plass. Helt i kanten av grunna kjenner jeg motstand på Jiggen. Venter noen sekunder, så kommer tyngden, og jeg gir tilslag. Svarer greit i andre enden, men ikke helt vilt. Tipper på en Torsk på 10+, og muligens ny pers? I starten var det bare tungt, men etter å ha sveivet den opp noen meter, kjenner jeg krafig hoderisting, før det begynner å skrike i snella. Ingen tvil om hva dette er! Den har noen greie utras, men ikke helt vilt. Ikke før den nærmer seg båten. Kjører fisken hardt nå, men virket ikke som den brydde seg mye om det. Rett ned til bunn. Etter det, har den et par mindre utras, før Kveita kommer til syne. Kjetil tar kveitespydet, og plasserer den pent bakerst i hode. En liten drakamp i oveflata, så får vi Kveita ombord. Ikke noen enorm fisk, men knusing av PB som var på stusselige 9.8kg. Glemte helt å måle lengde, men vekta på land, stoppet på 27 kilo. Ikke noe beist, men kjempe fornøyd!

Kveite 28 kg. Ny PB

I mellomtiden har det begynt å båse mer opp. Og vi bestemmer oss for å teste noen grunner på veg inn. Ruta går mellom et belte med hundrevis av holmer, små øyer og skjær. Her er det mindre bølger, så legger oss i utkanten av dette beltet.

Litt ruskete vær

Det tar ikke lang tiden før Kjetil får kontakt med fisk. Samtidig har jeg og kontakt med fisk. Men så kommer hylet fra snella til Kjetil. Ingen tvil om at dette er Kveite, så jeg sveiver raskt opp. Kjøre to fisk samtidig, i slik sjø kan fort gå galt. Det viktigste er at Kjetil får Kveite, en art han mangler. Etter noen greie utras, kommer Kveita til overflata. Byttet ut kleppen med spydet, når jeg fikk se fisken. Var større enn jeg først trodde. Spydet ble satt, og vi fikk Kveita ombord.
#83 for Kjetil. Glemte å måle lengde på denne og, men vekta på land stoppet på 17 kg. Klokka var nå passert 7, og vi var meget fornøyde begge to. Hadde fortsatt en lang transport etappe hjem, og fisk skal filitreres og vakumpakkes. Kvelden avsluttes med stekte Kveitekinn, Hvitvin og Øl. Hinsides godt!

Kjetil med Kveite på 17kg #83. Deling av filet og vakumpakking

Fredagen er igjen preget av mye vind. Men skal roe seg utover dagen, og det var til og med meldt litt sol. Noe vi har sett veldig lite av der oppe. Bestemmer oss for å teste noen grunner like nord for øya. Mamma og Pappa blir med, og jeg tar rollen som guide igjen. Fangsten består for det meste av brunsnegler, og sykkelpumper. Men humøret er på topp. Både Mamma, Pappa og Kjetil drar fisk. Så får Pappa ett skikkelig napp, og fisken tar sene. Ikke noen voldsomme utras, men potensielt Kveite. Noe vi trodde ganske lenge. Men den ble plutselig lettere, når den kom ett stykke opp i vannet. Typisk torskefisk med blære. Opp kom en rimelig bra Torsk. Større enn jeg noen gang har fått. 14 kg, og turens største Torsk!

Pappa med flott Torsk på 14kg og ny PB.

Lørdagen blåser det småjævler igjen... Blir en kort fiskeøkt i dag. Båt og bil skal pakkes, og vi må ta opp båten på høyvann. Vi prøver oss etter Breiflabb og Steinbit, men uten hell. Gir oss tidlig for å pakke. Kjetil og jeg bestemmer oss for å ta siste fergen Lørdags kveld. Er hjemme i 11 tiden Søndag.

Klargjøring for hjemreise

Var vel ikke så heldig med været på denne turen. Mye vind, temperatur på rundt 12 grader, og en del regn. Kulde og regn har ikke så mye å si, men vinden begrenser fisket en del. Men alt i alt, en flott tur! Mange fine fisker ble det, så kan vel ikke klage.