Translate

fredag 28. juni 2019

Hente "ny" båt i Trondheim + fiske

Fikk motorhavari under Døgnknurren i Drøbak. Etter mye frem og tilbake, endte det opp med at jeg kjøpte en Fjord DC, med Volvo Penta D3 motor. Fort gjort å bytte over motoren, slik at jeg kunne få Karnicen på vannet asap.

Fjord 21 DC, ikke akkurat noe fiskebåt...

Turen gikk til Trondheim for å hente båt, og Bjørn Salte ble med. Planen var å prøve etter Svartskate i samme slengen. Så vi ble der oppe noen dager å fisket. En ting er sikkert, Fjord DC er ikke serlig egnet til fiske...

 Tomme i blikket begge to... Hehe

Agntyv i grei størrelse

Første natta ble det bare Brosmer og Hågjel. Den største Brosma var på respektable 12,4 kg. Men Svartskata merket vi ikke noe til. Var tidvis vanskelig å holde takkelet i bunn, og vi mistet stadig dreggfeste på grunn av strøm.
Været var igrunn helt ok, men forholdsvis kjølig. 4,5 grader om mårran. Da passet det greit å ta en Juleøl...

Juling Juleøl... Smakte igrunn helt greit!

Må innrømme at det skatefisket kan bli litt kjedlig i lengda. Så fant ut at jeg skulle prøve å fiske Skolest. Eller "fleshlight fisken" som Christopher Bakke Aasheim kaller den. 😂
Etter en time med knyting, ble takkelet låret over rekka. Etter å sluppet ned 300 meter stoppet det opp, og det nappet forsiktig. Vi skjønte ikke helt hva det var, siden jeg hadde 2-300 meter igjen ned til bunn. Sveiva opp, og joda. En liten Skolest på nedslipp! Heldigvis riktig kroket. Så da var jeg ferdig med den arten... Tok lenger tid å binde Skolesttakkelet, enn å fiske den. Ga stanga over til Bjørn, og 15 minutter seinere fikk han en Skolest også. Makan til hentefisk... 😋


Skolest på beskjedne 619 gram. Jeg var rimelig fornøyd, selv om jeg ser potte sur ut. 😃

Rett på Snap!

Viktig å posere skikkelig!

Skolest på 1070 gram

Hadde en tur lenger inn for å prøve oss etter Havmusa, men var nok feil tid på året. Smålange og Hågjel dominerte. La oss ved brygga og prøvde meg på Havsil, men etter 4-5 timer ga jeg opp den møkkafisken. Var veldig små fisk i mindre stimer, som hele tiden ble jaget av Seien.

Siste natta prøvde vi oss på Svartskata igjen. Nytt område med mindre strøm. Bartefjorden eller Bartevika tror jeg det het.. Skulle være leire bunn, men var bare mudder. Så slimålen var en plage. Konstant agnbytte, gjorde fisket tungt og vanskelig. Ofret den ene sokken min i håp om å holde slimålen unna, men fikk en sokk full av Slimål i retur... Ekle skapninger....

Makrell iført en moteriktig sokk fra H&M.
Det slimålsikkre takkelet fungerte dessverre ikke etter forventingene...


Vi avsluttet Trondheim visitten med en "liten" Kebab på den lokale kroa.
Mengden mat skal det ikke stå på. Var sulten, men fikk bare i meg halvparten...

Vi slenger båten på hengeren, og setter kursen sørover. Når vi ankommer Oslo midt på natta, spør Bjørn: "Vi skal ikke stoppe prøve å fiske noen Leirkutlinger da?" Selvfølgelig må vi jo det. Jeg mangler jo arten. Får tredd bil og henger ned til vannkanten. Finner frem hodelykt, tanago kroker og noen barnslige stenger. Etter en halvtimes tid har vi fisket opp 3 stk. hver, av noe vi trodde var Leirkutlinger. En Kutlingekspert fikk indentifisert fiskene. Alle Bjørn sine var Svartkutlinger. 2 av mine var heldigvis Leirkutling.

Leirkutling på hele 0.61 gram! Sært? Ja, må vel innrømme det... 😁

Vel hjemme, var det bare å finne frem verkøy. Etter noen dager venting på servicedeler, og et par dager skruing, var Karnicen klar for vannet igjen. Satte samtidig over DP drevet fra den andre båten. Ble ekstremt sterk, men var dessverre feil propell. Litt for høyt turtall i marsfart. Så blir enten skift av propell, eller bytte tilbake til det gamle drevet. Får se hva det ender opp med.
Trondheimsturen ga mersmak, så blir nok en revansj på Svartskata seinere. Men da blir Kranicen med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar