Translate

onsdag 27. juli 2022

Sammendrag fra di siste 2 årene

Dårlig med oppdateringer på bloggen di to siste åra. Skal prøve å være litt mer aktiv fremover :)
Her er ett sammendrag fra di siste to årene:

I Raymarine Langesund Fiskefestival 2020, havnet vi på plass 6 av 42. I grunn godt fornøyde med fangst og plassering. Jeg fikk plate på Rødknurr, så det var litt artig. Min første 😎 (Plate = størst art)

Etter Eggaturen i 2020 hadde jeg notert 79 arter. Da fikk jeg litt "blod på tann", og satset hardt en periode.

Det begynte med bergkutling #80 i slutten av August 2020.
Så dro Kjetil Gisholt, Ann Iren Gisholt og jeg, på en liten turne sørover. Fikk notert Regnlaue #81, Gullfisk #82, Rødflekket Kutling #83 og Sandkryper #84.

Rødflekket Kutling 11.6 gram  #83

Hjemme i Langesund, kom jeg over en stim jeg trodde var småsild, siden jeg noen dager før hadde fått mengder av disse i Nevlunghavn. Microsabiki og stang lå i bilen, så jeg måtte prøve. Disse fiskene til sammenligning, var ekstremt vriene å få til å bite. Men jeg fikk til slutt lurt opp et par eksemplarer, som viste seg å være Brisling #85. Kjetil Gisholt tok turen ned, og fikk også plukka seg en Brisling.

Så fikk jeg høre at Ansjosen var tilbake i Oslofjorden. Kjetil Gisholt og jeg, bestemte oss for å ta en "ferskvannsturne" østover, og samtidig prøve etter Ansjos. Ringte Tyrone Pablo, for å spørre om litt tips. Vi hadde tenkt å fiske den fra land, men gjennomgod som Tyrone er, så insisterte han på å guide oss. Det var ikke til å diskutere.
(R.I.P. Tyronne, du var en av de snilleste menneskene jeg har møtt.. 💔)
En liten båttur ut, så kunne jeg notere Ansjos #86. Kjetil fikk selvfølgelig den største...

Planen videre var Harrfisk i Nittedal. Men neida, nå skulle vi fiske Havabbor! Det var heller ingen diskusjon, siden begge to manglet arten. Tyrone kjørte oss rundt i indre Oslofjord hele dagen. Hadde ett par følgere, og Kjetil mistet en pen. Men det ble dessverre ingen HA på oss denne gangen.


Ansjos 6.69 gram #86

På kvelden tok vi turen til Nittedal. Det ble flere Harr på begge to. Den lot seg lure av både mark, spinner og flue. #87

Vormsund neste. Kom frem på natta, noe som var helt perfekt for artene vi var ute etter.
Hork #88, Steinsmett #89 og Lake #90 noteres. Slitne, dro vi videre til Halden. Her rotet vi rundt i halvsvime etter Hvitfinnet Steinulke. Fant til slutt ut at di lå under steiner, og i små sprekker... Merkelig fisk. #91 blir notert, og vi tar en etterlengted lur.
Dagen etter, møter Ann Iren Gisholt oss i Halden. Og vi finner ut at Hvitfinnet Steinulke fint kan fiskes om dagen også. Så kjører vi samme rute i revers, slik at Ann Iren kan plukke artene vi hadde fått. Videre har vi diverse stopp rundt på Østlandet, og plukker Asp #92, Ørekyte #93, Gjørs #94, Stam #95 og Regnbueørret #96. Bra uttelling i ferskvann for min del, da jeg fikk alle artene jeg var på jakt etter.
Spesielt artig var det å kjøre 3.5 kilos Gjørs på 7 fots ultra light, 500 snelle og 0.20 mono. Trodde det bare var småfisk der... 😂


Gjørs 3585 gram #94

Andre september, ble det en liten tur til Lillesand med Kikkebrettet og vadebukse. Det resulterte i Tangsnelle #97 og Stor Kantnål #98. Var litt aktivitet på grunna, så Kjetil og jeg tok en tur til Nevlunghavn natta etter. Det var ikke så mye å se, annet enn mengder med Tobis. Så jeg satte en liten Mysis på tanagoen, og lot den henge på slep, mens jeg labbet rundt på grunna med brettet. Det tok ikke lange tiden før det satt en Tobis på kroken! Hadde ingen av Sil artene fra før, så var uansett ny art for meg. Telte finnestråler, og tok en masse bilder. Og etter å ha postet på facebooksiden Norske Artsfiskere, ble det konstatert Småsil #99. Jeg har prøvd samme fremgangsmåte i ettertid, men ikke lykkes igjen. Hørt om andre som har gjort noe lignende, så må vel bare ha litt tolmodighet og flaks.


Småsil 6.44 gram #99

Etter et par uker uten nye arter, drar Kjetil, Ann Iren og jeg på nok en turne. Denne gangen vestover, uten båt. Ble to intensive døgn, med minimalt med søvn. Hadde ikke så god uttelling som vi hadde håpet på. Men litt fisk ble det jo.
Jubileumsarten #100 ble en Tangkvabbe! En hissig liten jækel, som beit seg fast i tommelen min... 😠



Tangkvabbe 30.5 gram #100!!!

Utenom Tangvabba, fikk jeg Hornkvabbe #101, Hårvar #102 og Lusuer #103. Hadde håpet på Steinbit og NKU, men de lot seg ikke lure. Etter denne turen, var jaktsesongen i full gang. Så ble ikke noe mer satsing dette året.

Januar 2021 var det på tide å få registret en Røye. Har vel fått noen tusen av den før, men ingen dokumentasjon... En liten tur på Kilevannet, og #104 var i boks.

Litt senere på vinteren, ble det satsing etter Småflekket Rødhai. En art jeg har tenkt på å fiske etter mange ganger, men ikke fått somlet meg til det. Turen gikk til Brevik, i hagen til en god bekjent. Takk Christian 😀 Det tok ikke lange tiden før det kom opp en pen Småflekket, og art 105 blir notert.


Ikke lett å få denne viltre dama til å posere forran kamera. :) Småflekket Rødhai 1270 gram #105

Resten av våren og sommeren ble det lite fisking, før Raymarine Langesund Fiskefestival 2021.
På grunn av motortrøbbel (igjen), ble det ingen testfiske. Vi var ferdig med å skru 6 timer før kokurransen... Kjetil Gisholt steppet inn for Øyvind Sundet, da han ikke kunne stille.
Vi endte på plass 10 av 47 Båter. Hadde ikke det beste fisket, så bedre plassering enn forventet.
Fikk 2 plater. Sei og Fjesing.

Etter konkurransen, dro Kjetil, Ann Iren og jeg ut til Jomfuland på jakt etter Storsil. Den fikk alle tre rimelig greit. #106

Så dukket den berømte Dvergfjesingen opp i Mandal. Tok litt tid før jeg fikk somlet meg nedover, så det virket utfisket der. Dagen gikk, og det ble mørkt. Først da fikk jeg endelig lurt opp en liten tass. Trodde først det var en Svartkutling. Skulle til å gripe tak i den, men så i siste liten foran hodelykta, at dette ikke var noe kutling. Dvergfjesing #107.


Dvergfjesing 10.2 gram #107

Utenom dette har det vel ikke skjedd så veldig mye mer. Noen nye PB har det blitt. Tunge på 1280 gram, er kanskje den jeg er mest fornøyd med. Men ikke noe å skrive hjem om.
Av resten av Teamet, har Ann Iren Gisholt 72 arter, Kjetil Gisholt 80 arter. Blir nok flere utover sensommer og høst!

Neste tur går til øya Leka, helt nord i Trøndelag. Der Kveita står på tapeten. Ett sammendrag fra turen kommer snart.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar