Translate

fredag 27. mars 2020

På jakt etter Femtrådet tangbrosme

Bjørn Salte inviterte til artsfiske i Vestfold. Target art for kvelden var Femtrådet tangbrosme (5TTB).
Ann Iren Gisholt og Kjetil Gisholt slang seg også på lasset.
Så da var det duket for en fin natt i fjæra, med nesten hele Team Grenland gjengen.

Utenom en masse innpåsliten småtorsk, var det veldig tregt fiske. Så endel Ulker, men det var ingen tegn til verken 5TTB eller Paddetorsk. Sistnevnte er en veldig normal art å få i dette området. Mulig vi var litt tidlig ute?

Et par fangster ble det jo. Kjetil lurte opp en feit Ulke på 485 gram! Respektabel størrelse her på Østlandet. Grattis!

Kjetil Gisholt med en feit Ulke på 485 gram.


Litt senere fikk jeg se noe som lignet Tangsprell under en brygge. Jeg mangler arten, så ble naturligvis litt gira. Salte hadde takkel med størrelse 18 krok. Så da ble det kjapt rigget en stang. Agnet med et fragment av en Råreke, og begynte å lete. Tok litt tid før jeg fant den igjen, men den var ikke vanskelig å be når den fikk agnet servert. Tangsprell på 26.9 gram. Helt grei størrelse.

Tangsprell på 26,9 gram. Ny art for meg.


Var vel ikke stort annet vi fikk som er verdt å nevne. Men det var en hyggelig natt!
Vi så litt Tobis av ukjent type, og noen store Børstemakk. Veldig store Børstemakk...
Så digre at jeg er rimelig sikker på at de spiser folk! 20 cm + og huggtenner.
Neida, er nok ikke farlige, men jeg stoler ikke på dem...
Fanget et par med håven, som jeg tok med hjem til akvariet. Tenkte å ta bilde av dem der, i bra lys. Men når hummeren fikk se Børstemakken, reagerte den som en sinna Terrier. Etter noen sekunder var de rivd i filler.
Var vist snadder det der... 😋

Bjørn Salte og jeg hadde planlagt en artsfisketur til Vestlandet med båten. Men på grunn av Corona viruset, må vi nok bare vente. Er mange planlagte turer som ikke lar seg gjennomføre i år. Så vi får holde oss lokalt. Vi har planer om litt sær satsing her hjemme senere, noe vi kommer tilbake til. 😎

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar