Translate

søndag 16. juni 2019

Døgnknurren 2019. Simrad Oslofjord Fiskekamp

Båten ligger klar i Drøbak gjestehavn. Tror vi har med nok stenger..

Etter en drøy kjøretur fra Åland, er vi endelig hjemme igjen. Så var det bare å sette i gang med rydding av båt, og klargjøring til artsfiske! En ny Airmar TM265LH Chirp og Lowrance AI 3in1, lå og ventet på posten. Fikk montert etter beste evne, men fikk ikke tid til å teste.

Bjørn Salte og jeg dro innover til Drøbak, Torsdag 13. Juni. Øyvind Sundet var allerede på plass, når vi kom frem på ettermiddagen. Fikk satt båten på vannet, og leita opp litt blåskjell og børstemark. Ble liggende ved siden av Thore Berg og Tyrone Pablo fra SFK Galskap 1. Ble "et par" kalde øl utover kvelden, og satte en slagplan for morgendagen. Ingen av oss har fisket i området før, så karter blir finkjemt, og en rute blir satt.

Ligger og drar meg til halv 12. Ingen vits å stresse :) Thore og Tyrone drar ut for å testfiske. Vi tar og en liten tur ut for å sjekke litt bunnforhold.  Men venter med fiskingen. Målet for kvelden ligger ett stykke unna.
Etter skippermøte klokken 17:00 er det klart for avgang. Fisket kan starte klokken 18:00. Vi begynner med de minste gyltene. Og ca 15 sekunder etter start har vi Grønngylt og Gressgylt i båten. Får også opp en liten bergnebb, før vi vender snuta mot kveldens mål. Etter kort tids fiske, kommer det stadig nye arter ombord. Fløyfisk, Sandflyndre, Knurr, Ulke, Makrell, Tangsprell, Svartkutling, Berggylte, Bergnebb og Rødspette. Hadde Horngjel på flere ganger, men den satt ikke. Kom 2 stk. Ålekvabber inn under båten helt på tampen, men vi rakk dessverre ikke å fiske på dem. Men godt fornøyd med kveldens fangst.
Sjekker Live resultatet på Artsfiske.com, og vi ligger på første, med SFK Galskap hakk i hel.
Thore og Tyrone fra SFK Galskap 1 hadde ikke samme flyten, og havnet på 7. plass.

Team Grenland Galskap på første, med SFK Galskap hakk i hel!

På veg inn etter første økt.
Thore Berg er fotograf.

Andre dagen i konkurransen. Igjen kjører vi et stykke, og vi rigger oss til på en plass som ser spennende ut på kartet. Klokken 11:00 går snørene i vannet. Blåstål, Gapeflyndre, Horngjel, Sild, Brungylt og Sypike blir nye arter i dag. Vi forbedrer også en del arter vi fikk dagen før. Hadde håpet på Øyepål, Lange, Hvitting, Lyr, Sei og Hyse/Kolje, men dem dukket ikke opp. Burde i alle fall fått Hyse, Hvitting og småsei. Men igjen forholdsvis fornøyde med fangsten.
Vi ligger fortsatt på første plass, med drøye 100 poeng ned til Team Daiwa på andre. Team Abu Garmin på tredje, og SFK Galskap på fjerde. Meget jevnt i toppen, så her kan alt skje. Føler vi har en god sjangs til å holde toppen, hvis vi har nogenlunde flyt siste dagen. Vi har endel forholdsvis lette arter igjen. Skrubbe, Hvitting og Lyr bør ikke være noe problem.

Team Grenland Galskap fortsatt på første plass.

Blir ikke mye søvn på Lørdagen. Prøver å slappe av ett par timer, men er ikke lett med full fest i havna. Opp klokka 02:30, og setter snuta mot indre Oslofjord. Klokka 04:00 går starten, og vi ofrer et par timer til fiske etter Ørret og Havabbor. Brunt vann med mye grass og tang, gjør fisket vanskelig. Gjør ikke annet enn å rense kroker. Hadde ett bra hugg, men den satt ikke. Vanskelig å si hva, men en bra fisk var det. Blir enige om å prøve oss på hvitting og Lyr lenger ute. Og avslutte dagen etter Skrubbe. Legger snuta mot Drøbak, og legger båten i plan. Så kommer det et "poff" fra motoren, og vi mister kraft. Etter en kort sjekk, skjønner vi at noe er alvorlig galt. Oljen flyter, og det blåser fra veivhus luftingen. Med andre ord, vi kommer ingen vei....

Thore og Tyrone er heldigvis i nærheten, og tauer oss inn til nærmeste brygge. Der blir vi liggende med selskap av en Litauer og fiske på 3-4 meters dyp, resten av dagen. Kaster febrilsk i håp om å lure opp en Havabbor eller Sjøørret. Prøver dropshot etter skrubba, og mikromeite etter Ålekvabbe. Øyvind Sundet lurer opp en bitte liten Lyr, som blir dagens eneste "høydepunkt". Får også noen småsei, men dessverre under minstemål. En ting er at motoren går fyken, men den kunne venta til konkurransen var over... Thore Berg var grei og tauet oss tilbake til Drøbak. Etter 2,5 times tur er vi fremme ved rampa. Jeg blir i båten, og klargjører til opptak og hjemreise. Vi ender opp på 4. plass. Svenske Team Abu Garmin, med hjelp fra Jeanett Brudeseth Bersås, gjør det bra siste dagen. Og vinner med 3 små poeng, forran Team Daiwa. SFK Galskap tok tredje plassen. Meget jevnt i toppen.
Artig konkurranse, som vi garantert stiller på til neste år. Skulle vært flere slike arts konkurranser.

Slik ble endte Døgknurren 2019.