Translate

søndag 27. august 2017

Ut etter Hvitskate med Bjørn Salte

Hadde vært ute med Bjørn Salte og Jon Helgetveit etter Hvitskate 22 Juli. Vi testet noen koordinater hvor det vistnok skulle være Skate. Bjørn og Jon fikk noen flotte Langer, men Hvitskata fikk di ikke. Jeg fisket ikke selv den gangen, på grunn av skadet hånd. Men nå kunne jeg smått belaste armen, og endelig få testa stanga.

Først hadde jeg glemt bly, så jeg måtte kjøre Bjørn inn til kaja i Langesund så han kunne få henta noen lodd. Så skulle vi fiske litt makrell til agn. Det brukte vi over en time på... Er jo en rein hentefisk, men i dag måtte den letes opp.
Når vi endelig kom oss ut, ville Bjørn ville prøve litt Lange og Brosme fiske først. I håp om å få litt matfisk før vi gikk etter Skata. Vi fikk et par Langer på 7-8 kilo og en pen Brosme på 9.3kg som er ny PB for min del.


Brosme på 9,3 kg og ny PB, men langt ifra båtrekorden...


Så var det Hvitskate neste. Denne gangen hadde jeg selv funnet en plass på plotteren som så litt spennende ut. Så vi ble enige om å teste der. Var 10-12 sjømil lenger sør enn jeg noen gang hadde vært tidligere. Så ble en forholdsvis dryg tur.

Fikk ankret oss opp på ca 450 meter. Jeg fisket med hel Sei, sirkelkroker og glidebom med laaaangt slep. Etter ca 40 minutter sveivet jeg opp for å sjekke agnet. Der var det bare skinn og bein igjen. Slimålen var på plass. Agnet om og slapp ut igjen. Samme greia på stanga til Bjørn.

Etter en liten halvtime til, napper det forsiktig i stanga mi. Jeg slipper ut sene, og to-tre meter line forsvinner ut, før det blir helt stille. Aldri fisket etter Skate tidligere, men etter som jeg har hørt og lest, så virker jo dette lovende. Etter noen sekunder løfter jeg stanga, og strammer opp. Joda, fast fisk! Og etter kort tid, skjønner jeg at dette er en fisk jeg aldri har kjent maken til på dypet tidligere. Det lover jo bra! Etter mye sveiving og synsing, ser Bjørn noe som kommer opp fra dypet bak båten. Han hyler til så jeg nesten gjorde i buksa. "SKATE, DET ER HVITSKATE!" Må innrømme at jeg var rimelig skjelven når jeg selv fikk se den.
Vi var vel ikke helt forberedt på det her, så vi fomlet litt med å få den ombord på mest mulig skånsom måte. Men til slutt har jeg den i fanget. Fikk veid den og tatt et par bilder, før vi satte den pent ut igjen. Glemte helt å måle lengde og bredde, men det spiller ingen rolle. 9.2kg! Min første Hvitskate.! Den har forresten veldig skarpe pigger, noe jeg fikk erfare på den vonde måten. Ble litt blod i båten, men det var ikke fra Hvitskata....

Min første Hvitskate. 9,2 kg

Ny båtrekord, Champisen blir spretta (igjen) og humøret er på topp! Er det en, kan det være fler. Vi fortsetter å fiske, men Bjørn fikk ikke den etterlengta skata. Ga oss litt vel seint, så det ble mørkt før vi satte kursen mot land. På veg inn, kommer det fra Bjørn Salte: "Er for jevelig. Du mangler Blåkjeft, men får Hvitskate etter 1,5 times fiske" og ler rått.
Ingen tvil om at det er nybegynnerflaks, men noe riktig må jeg vel ha gjort 😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar