Translate

onsdag 13. mai 2020

Artsfiskekjøret er i gang

Ann Iren Gisholt har virkelig fått sansen for artsfiske. Det samme med Christopher Bakke.
Med Bjørn Salte som guide, tok det ikke lange tiden å vippe opp endel arter i lokalområdet.

Ann Iren var på veg fra jobb, så vi andre tjuvstartet fisket. Christopher er først i gang med Sørv #7, Trepigget Stingsild #8 og Suter #9. Jeg rekker å få min første Suter #68, før Ann Iren kommer.
Etter få minutter har hun Sørv #22 og Suter #23. Fiskene er latterlig små, men art er art. Størrelsen kan vi pynte på seinere.

 Christopher med 3 Pigget Stingsild #8 og Suter #9

Ann Iren med Suter #23, og meg med samme art #68.

Så går turen videre til neste vann, hvor Karpe var target art. Igjen tar det ikke lange tiden før alle tre har hver sin Karpe. Jeg var siste mann ut, og plukker en Koi. Igjen små fisk, men vi så en litt større Karpe på 3-4 kilo. Den hadde vi nok ikke klart med utstyret vi hadde med oss denne gang. Blir nok litt mer Karpefiske senere. Da helst 15-20 ganger større enn de som ble tatt nå.


Christopher med Karpe #10 og Ann Iren med samme art #24

 Meg med Koi (Karpe) #69

Så videre til neste vann, hvor Vederbuk sto for tur. Det kom endel Abbor og Ørret før den første Vederbuken ble landet. Og jeg kan notere art #70. Kort tid etter kan Ann Iren krysse av for #25. Utenom Vederbuk, fikk Christopher også registrert en Abbor som art #12.

Kvelden etter prøvde vi oss på Gullbust og Gjedde. Denne gangen var ikke Christopher med. Gullbusten var ikke villig. For kaldt i vannet enda, så den får vi ta seinere. Men Gjedda burde være i siget. Den har jeg registrert fra før, så lot stanga ligge. Etter en stund kommer første kontakt, og Ann Iren driller en pen Gjedde. Den slipper noen centimeter fra håven. En pen fisk på ca.5-6 kilo. Surt, men da har vi fått bekreftet at den er på hugget. Hun får to kontakter til i løpet av kvelden, men den sitter ikke. May Kristin som ble med, tok et par kast med en stygg liten svimbait. På tredje kastet vipper hun like greit opp en liten Gjedde på drøye kiloen. Under avkroking får hun jaggu en diger Tosk (meg) også! Tyngste dråget hun noen gang har fått på stang... 😆😂
Godt en har avbiter med. Måtte tre kroken i gjennom fingeren, og klippe den under mothaken.
Joda, vi hadde tenger til avkroking. "Den var jo så liten" "Skulle bare" osv... Er ikke første gangen, og blir sikkert ikke siste. Lærer jo aldri :)


May Kristin sin første Gjedde 1095 gram.

May Kristin sin første Tosk på stang.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar