Translate

lørdag 4. mai 2019

Dagene etter TMB. Laksen hugger som vanlig.....

Ble noe ruskete vær dagene etter Bornholm, men fikk en lang og tre korte turer til, før vi dro hjem til Norge. Kjetil, Ann Iren og May Kristin ble med første dagen etter konken.

Endelig litt bedre vær.

Vi prøvde oss helt nord for separeringen. Ekstremt mye baller og fine buer på loddet, men fisken ville ikke ta. Kjørte i samme område mesteparten av dagen, uten at det skjedde noe som helst. På slutten av dagen, dro vi nedover til der vi hadde godt fiske, første dag i konken. Og jada, der smeller det på riggen. May Kristin får kjøre sin første laks noen gang. Noe, hun gjør med glans. Var værre med undertegnede, som holdt på å tabbe seg ut under håving. Men i nettet kom den til slutt. En flott Laks på 8,4 kilo.

Feit og fin. Var dessverre ikke mulig å få May Kristin til å posere med fisken. Hehe

Opp med lakseflagget.

Så var det Jon, Thomas og Kjetil sin tur igjen. Endel vind og bølger gjorde fiske vanskelig. En bråta med innpåslitne Nebbgjedder, gjør ikke situasjonen noe bedre. Etter en stille start på Laksefronten, kjører vi inn i ett trippelhugg. En i overflata og to på riggen. Jon, Kjetil og Thomas driller hver sin. Tre små Lakser kommer i båten. Kort tid etter smeller det igjen på riggen, og jeg driller Laks. Ikke noen monster fisk, men virket grei. Kjører 5 minutters tid før den slipper... Typisk. Blir en kort dag på vannet. Neste dag ble det landligge igjen...

Båten ligger fint i Allinge, når slusene er stengt.

Nest siste fiskbare dag. Bare Ann Iren og Kjetil som er med denne gangen. Var meldt økende vind utover dagen. Kjører østover for å få litt le av øya. Får to kontaker, men de sitter ikke. Trekker strikken litt langt, og været begynner å bli skikkelig ille. 15 ms 18-19 i kasta står det på værmeldingen. Stemte greit... På tide å rive. Ble en krevende jobb å ta opp utstyret. Litt skamslåtte, kom vi oss inn til land. Båten tåler det, er værre med oss :)

Om natta bygger bølgene seg opp, men vinden skal avta utover dagen. Vi drar ut sent, og slåss oss opp mot Davids. Store dønninger, bølger og endel vind. Såre i ræva, så vi starter her. Får satt to stenger på den ene riggen, så hugger det. Jeg tar stanga, og etter en kort fight slipper den. Ikke noe overaskelse lenger...
Setter bare ut 10 stenger i starten. Men utover dagen så roer det seg, og vi øker til 13. Vi nærmer oss separeringen, Kommer inn i området vi har hatt endel kontakter tidligere. Så er det nytt hugg på riggen. Denne gangen kommer den i nettet. En liten feit Laks på 6.7 kg.

Undertegnede med en liten tass på 6.7 kg.

Tar noen minutter så går det på en laks i overflata. Men den slipper. Etter en liten sving tilbake, går det en stang nederst på riggen, så nederst på den andre riggen. Herlig dobbelthugg. Kjetil og jeg driller hver vår Laks. Begge kommer i båten. Stadig forballer og laks på loddet. En og annen Nebbgjedde får tredd seg på krokene også. Ingen tvil om at vi er i ett hett omåde.

Herlig dobbelthugg. 7.5 kg og 6.7 kg

Stian Jerstad fra Team Hotshots kommer nedover. De har fisket litt lenger nord, uten å ha merket stort.

Ett stykke bak oss ligger Team Hotshots.
Makan til flott båt han Stian har!

Møkkavær i Sverige

Været er helt greit nå, men vi må gi oss. Båten skal opp og klargjøres. Hjemreise dagen etter.
Sier takk for i år på radioen, og skal til å ta opp. Så ser begge på ytterste paravan. Den ligger litt etter dem andre. Men så bråstopper den og forsvinner bakover. Men ingen snellehyl? Joda, fisken går, men knarren sto ikke på. Kjetil sin tur til å drille. Og denne virker pen. Jeg rydder båten. Kjetil fighter Laksen stille og rolig inn. Den har flere korte utras, og går dypt.

Bra fleks i stanga

Etter en god kamp, ligger den i båten. 11 blank! Det er godkjent.
4 Laks totalt, med 11 kilo på topp. En knall god avslutning på turen!

11kg med sølv fra Østersjøen

4 Laks og en Slask.

Takk for i år Bornholm. Sees til neste år!